Wiele osób chcąc rozpocząć naukę angielskiego zastanawia się nad wyborem odpowiedniej dla siebie formy nauki. Zajęcia indywidualne czy grupowe? W szkole językowej czy w domowym zaciszu? Z native speaker’em czy z nauczycielem angielskiego? W tej serii artykułów dowiesz się od czego zacząć skuteczną naukę angielskiego.

W dużym mieście mamy wiele możliwości. Na podstawie Warszawy, przedstawię Wam ‚za’ i ‚przeciw’ odnośnie różnych form nauki angielskiego.

ANGIELSKI – SZKOŁA JĘZYKOWA

Nauka angielskiego w Warszawie daje nam wiele możliwości. Jeśli jesteśmy osobami, które lubią towarzystwo innych ludzi, a nauka w dużym gronie motywuje nas do działania i sprawia, że w wyniku dyskusji szybciej przyswajamy wiedzę, to zajęcia w szkole językowej są interesującą propozycją. Można spotkać w niej nowych ludzi, zainteresowanych zdobywaniem wiedzy w tym samym zakresie co Ty oraz miło spędzić z nimi czas, wspólnie się ucząc. Jeśli chodzi o kwestie społeczne, to idealne miejsce dla każdej osoby będącej ‚duszą towarzystwa’ , jednak głównym celem uczęszczania na takie zajęcia jest nauka języka obcego zatem spójrzmy na uczęszczanie do szkoły tego typu pod kątem edukacji i wyników jakie możemy uzyskać.

Na pewno musimy wziąć pod uwagę tzw. PODZIAŁ NA GRUPY, pod względem ‚poziomu zaawansowania’ uczestników kursu. Na wstępie jesteśmy proszeni o wypełnienie testu poziomującego, co ma na celu zakwalifikowanie każdego uczestnika kursu do odpowiedniej grupy. W tym momencie zaczynają się komplikacje, gdyż ludzie wypełniają test (najczęściej ma on formę pytań zamkniętych) na różne sposoby.

1) Wypełnianie testu zgodnie z instrukcjami – kursant zaznacza tylko te odpowiedzi, których jest pewien, zaś omija pytania, na które nie zna poprawnej odpowiedzi lub nie ma wystarczającej pewności.

2) ‚Strzelanie w ciemno’ – niektórzy traktują test poziomujący jak klasówkę w szkole, mając nadzieję, że jak ‚strzelą w ciemno’ , nie wiedząc jaka powinna być poprawna odpowiedź, to może szczęśliwie uda się wybrać prawidłową wersję i będą mieli o jeden punkt więcej w końcowym wyniku. To duży błąd.

Nie chodzi o to, by ‚udawać’ , że wie się więcej niż się wie w rzeczywistości. Warto, aby prowadzący miał jak najbardziej rzeczywisty obraz tego, co potrafimy, a czego nie. Dzięki temu nauka będzie bardziej efektywna, a zajęcia bardziej dla nas przydatne.

Kolejnym aspektem jest LICZEBNOŚĆ GRUPY do której trafiamy. Jest to czynnik który już na starcie wpływa na obniżenie jakości nauczania. Grupa jest doskonałym pomysłem jeśli chodzi o projekty w których niezbędna jest kreatywność, świeże spojrzenie oraz wiele pomysłów z połączenia których może powstać jeden, bardzo przemyślany i nowatorski projekt. Nie działa to jednak na korzyść osoby, która chce czerpać indywidualne korzyści z zajęć.

zajecia z angielskiego w szkole lub korepetycje z nauczycielem

Dlaczego?

Ponieważ każdy z nas jest tak naprawdę na innym poziomie umiejętności umiejętności językowych. Nie ma dwóch osób, które potrafią dokładnie to samo, a co za tym idzie, mają jednakowe braki. W grupie zawsze jest tendencja ‚równania’ do uczniów będących na średnim poziomie w kwestii opanowania materiału. W takim przypadku na zajęciach grupowych tracą zarówno osoby posiadające większy zasób informacji od innych, ponieważ ‚nudzą się’ na zajęciach i nie otrzymują żadnych nowych informacji, jak również ci, którzy potrafią najmniej spośród wszystkich, gdyż muszą samodzielnie nadrabiać materiał.

Ważnym czynnikiem mającym wpływ na naukę w szkole językowej jest często również ‚SZTYWNY’ TERMINARZ ZAJĘĆ, przypisany dla danej grupy. Można to traktować zarówno jako zaletę jak i wadę. Jest to dobre rozwiązanie dla osób, które nie są w stanie znaleźć motywacji do samodzielnej nauki. Wówczas mają dodatkowy bodziec, który zachęca je do podjęcia działania. W życiu niejednokrotnie zdarzają się sytuacje, kiedy jesteśmy zmuszeni do załatwienia czegoś pilnego i nie mamy możliwości pojawienia się na zajęciach. Często skutkuje to brakami w wiedzy, spowodowanymi nieobecnością. Zdarza się jednak, że program kursu jest na tyle napięty, że prowadzący nie może sobie pozwolić na powtórzenie materiału, a kursant pozostaje ze swoimi wątpliwościami i brakami sam. Nie jest to komfortowa sytuacja i może mieć poważne skutki w dalszym procesie edukacyjnym.

Jak zatem widać, nauka języka w szkole językowej jest dobrym sposobem na powtórkę materiału, z którym już kiedyś mieliśmy do czynienia oraz doskonałym miejscem do nawiązania znajomości, które można wykorzystać do zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce, czyli do ćwiczenia swobodnych konwersacji.

W kolejnych wpisach opowiem o zaletach i wadach uczenia się języka angielskiego w ramach zajęć dodatkowych, tzw. korepetycji.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane Posty

Metody dydaktyczne

Sposoby uczenia się angielskiego w kontekście preferowanych modalności sensorycznych

Jak się uczyć angielskiego, korzystając ze swojej niepowtarzalności? W poprzednim wpisie omówiłam typy preferowanych modalności sensorycznych w uczeniu się oraz w jaki sposób rozpoznać, jakim typem jest dziecko Kiedy wiemy już jakie mamy preferencje w Czytaj więcej…

Nauka angielskiego

SENSORYCZNE TYPY UCZENIA SIĘ, czyli jak się uczyć angielskiego, by szybko się nauczyć?

JAK SIĘ UCZYĆ ANGIELSKIEGO, ABY SIĘ NAUCZYĆ? Przychodząc na świat każdy z nas jest inny, niepowtarzalny, wyjątkowy. Na nasz rozwój wpływa wiele czynników zewnętrznych, kształtujących nas pod każdym względem. Są również czynniki niezależne od środowiska Czytaj więcej…